A morálteológia fejlődése és a Zsinat után itt-ott fellépő
elbizonytalanodás tette a könyv megjelenését szükségessé. A biblikus
megalapozású Krisztus-követés lett a régebbi, inkább jogi szemlélet s
kazuisztika után a morálteológia vezérgondolata; ehhez járult még a
pszichológia és az exisztencialista filozófia újabb felismeréseinek
gazdagító hatása is. Böckle világosan áttekinthető, precíz rendszert és
fogalomtisztázást nyújt. Mindkettőt közösen jellemzi a biblikus alap, a
pszichológiai tudás és lelkipásztori érzék.
A morálteológia azt kérdezi, hogyan viselkedjék, hogyan cselekedjék az
ember az üdvösség igazságainak fényében. Azt kérdezi: hogyan formálja
életét az ember a természetfeletti meghívás és rendeltetés világában?
Eszerint az erkölcstan a keresztény cselekvés értéknormája után kutat a
kinyilatkoztatásban. Általános fogalmi meghatározásként tehát azt
mondhatjuk: az erkölcstudomány a teológiának az a része, mely a
kinyilatkoztatás fényében a szabad emberi cselekvés normáit igyekszik
kimutatni.
Eszerint a könyv tartalma:
Első rész: A keresztény emberkép
I. Az ember Isten képmása (Hasonlóság a teremtés alapján; A kegyelmi
hasonlóság); II. Az ember Isten munkatársa (Az erkölcsi feladat; A
krisztusi szabadság)
Második rész: Az erkölcsiség lényege és forrásai
I. Az emberi cselekedet (actus humanus) (Az emberi cselekedet
lényege; Az emberi tevékenység szabadságát gátló tényezők); II. Az
erkölcsi cselekedet (actus moralis) (Az erkölcsiség lényege; Az
erkölcsiség forrásai (az erkölcsi aktus elemei))
Harmadik rész: Az erkölcsiség normái
I. Az erkölcsiség objektív megismerési normája: az erkölcsi törvény
(Az isteni törvény; Az emberi törvény); II. Az erkölcsiség szubjektív
megismerési normája: a lelkiismeret (A lelkiismeret lényege; A
lelkiismeret tulajdonságai; A lelkiismereti ítéletre vonatkozó elvek; A
praktikus lelkiismereti kételyek megoldása)
Negyedik rész: Bűnös, bűn, bűnfajták
I. A bűn lényege (A bűn a Szentírás tanításában; A bűn teológiai
értelmezése); II. A bűnök fajai: Halálos bűn – bocsánatos bűn; III. A bűn
forrásai (Támadás kívülről; Támadás belülről); IV. A bűn legyőzése (A bűn
következményei; A megtérés)