Az író az olasz Katolikus Akció főtitkára volt. A tisztségétől való
megválás után remeteségbe vonult Észak-Afrikába, a Szahara szélén. A
romantikus Madonna-tisztelet, a külsőségek helyett Máriához fűződő
kapcsolatában a bensőséges egyszerűséget kereste. Ott, a Szaharában élte
meg, mit jelenthetett a názáreti leánykának, hogy gyermeket hordoz
méhében, de nem tud a halálos szigorral őrködő környezetvilágnak számot
adni arról, hogyan „szerezte” ezt a gyereket. Őt választja a szaharai
remete saját hite tanítómesterének és útitársának, akit Erzsébet
boldognak hirdet, mert hitt. A szomszédos berber törzs egyik
menyasszonyának tragikus vége nyitja meg szemét, hogy megértse Mária
nagyságát, aki hitelt ad Isten szavának, és reá bízza a lehetetlen
helyzet megoldását.
Könyve a fiatal lánykához méltó tiszta egyszerűséggel elmondja, hogyan
ment végbe az angyali üdvözlet. Máriával éli át a számum elől hozzá
menekült pásztorfiú és birkái társaságában a Kisded üzenetét. Föltárul
előtte a hit útja: megérti, hogy a győzelmes egyház álomkép csupán, mert
az igazi egyház a hajótöröttek, a gyöngék, a szegények, a kitaszítottak
egyháza. A borúlátó kétkedés világában a Föltámadott örvendező anyjától
veszi az üzenetet: ő mondja el neki, hogy a föltámadásban hinni annyit
jelent, mint bizalommal átölelni az életet.
Az új életet akkor fogadom hittel és bizalommal, ha Mária példájára
imádságban fogom át az új valóságot és forgatom elmémben mindazt, ami
Jézusról szól. Imaformának Carretto az egykor saját anyjától tanult és
gyakorolt novénát ajánlja. Bibliai és szemlélődő irányvonalának
megfelelően a kilenced minden napján először zsoltárokat imádkoztat és
szentírási részleteket olvastat, majd elmélkedésre hangoló alapgondolatot
szólaltat meg, hogy abban útravalót találjunk novénás napunkhoz. A
megadott imádságok között, mint megannyi drága gyöngyszem a keleti egyház
korai századaiból vett számos himnusz és fohász található. Nem hiányzik
az imádságos anyagból a rózsafüzér sem. De nem csupán a számunkra ismert
hagyományos formában, hanem annak bizánci változatában, sőt – hála
Carretto észak-afrikai éveinek és nyitottságának - megtaláljuk az iszlám
imafüzért a 99 megszólítással, ahogyan az ősi mohamedán hagyomány szerint
már Allah prófétája tisztelte az egy igaz Istent.