A könyv az Egyház belső megújhodását szolgálja, néhány lényeges kérdésben
tükrözi a zsinat utáni teológiai szemléletet. A kereszténység benső
mivoltát, a hit és vallás viszonyát boncolgató első fejezet után szerzőnk
a gyökérproblémát vizsgálja: az új egyházképet, hiszen mint megállapítja,
a keresztény számára döntő kérdés: hogyan viszonyul vallási rendszerének
hordozó alapjához? Ezt követi a keresztény életről szóló, minden
keresztényt legközvetlenebbül érintő fejtegetés, melynek jelentőségét
szerző azzal indokolja, hogy mi keresztények mindenekelőtt hamis
moralizmusunk által lettünk népszerűtlenekké. A befejező tanulmány a
kereszténynek a világhoz való viszonyát vizsgálva arra mutat rá, hogy
miképp értékelje helyesen a világot, milyen legyen magatartása, hogy az
ősegyházban hangoztatott és a Zsinaton célul tűzött kovász-szerepét
betölthesse.
Világos problémalátás, szolid biblikus megalapozottság és nagy pedagógiai
érzék jellemzi Müller professzor fejtegetéseit, továbbá a minden polémiát
mellőző higgadt és tárgyilagos hang akkor is, amikor nyíltan elhatárolja
magát más szemléletektől. De nemcsak elhatárolásról van szó, hanem ezen
túlmenően pozitív iránymutatásról is, különösen a tanulmányokat befejező
pedagógiai eszmefuttatásokban.
A könyv felépítése:
1. Vallás és hit
1. Vallás-e a kereszténység? (Krisztus magatartása; Teológiai megfontolások); 2. Megkívánja-e a kereszténység a „vallásos típust”?; 3. A kovászról szóló példabeszéd; 4. Hit és hittudomány; 5. Pedagógiai megjegyzések
2. Az egyház
1. Az egyház-kép (Egyház – hierarchia; Egyház – Isten népe); 2. Testvéri tekintély; 3. Egyház és világ; 4. Katolikus egyház és keresztény testvériség; 5. Valláspedagógiai problémák)
3. A keresztény élet
1. Kegyelem vagy törvény?; 2. Erkölcs és lelkiismeret; 3. Ki a nagykorú keresztény?; 4. A keresztény eszményi képe; 5. Nevelés a keresztény életre
4. A világ és értékei
1. A kereszténység és világ; 2. Egyház és társadalom; 3. A világ az ördögé?; 4. Egyház és világ találkozása (A keresztény a világ iskolájában; Dialógus a világgal; A keresztények – a világ lelke); 5. Valláspedagógiai megjegyzések